Een engel (van het Oudgriekse: ἄγγελος; ángelos, "boodschapper", een vertaling van het Hebreeuwse: מלאך; mal'ach, "boodschapper", Arabisch: ملاك; malak, Latijn: angelus) is een bovennatuurlijk, verstandelijk wezen, dat wordt teruggevonden in verscheidene (vaak monotheïstische) religies. In het christendom, de islam, het jodendom en zoroastrisme, treden engelen, als bedienden of beschermers van de mens, gewoonlijk op als boodschappers van God (of de goden), van wie ze duidelijk zijn onderscheiden, en beschikken over bovenmenselijke capaciteiten en eigenschappen.

De term engel kan zowel worden gebruikt als de categorie waartoe diverse hemelse wezens behoren, zoals serafs, cherubs en tronen, maar ook als een van de lagere hemelse wezens die tot deze categorie behoren - vaak gelijkgesteld aan beschermengelen. Het jodendom, christendom en de islam gaan ervan uit dat het aantal engelen astronomisch is; er wordt in de Bijbel gesproken over tienduizenden maal tienduizenden,  een uitdrukking die "ontelbaar veel" betekent.Er bestaat een zekere rangorde onder de engelen, maar het aantal orden en de benamingen daarvan verschilt per godsdienst.

Taken van engelen

Afgaande op wat er in de Bijbel en de Koran over engelen verhaald wordt, onderscheidt men de volgende taken van engelen:

  • Boodschappers: Zij worden uitgezonden om mensen te waarschuwen of een boodschap van God te verkondigen. In de christelijke traditie verkondigde de aartsengel Gabriël aan de Maagd Maria dat ze de Messias ter wereld zou brengen. Volgens de islam zou Mohammed de Koran van de aartsengel Djibril (ook wel Gabriel) ontvangen hebben met de opdracht deze van buiten te leren (reciteren).
  • Aanbidders van God: Aangeduid als serafs of de meervoudsvorm serafim.
  • Dienaren van mensen: Zij beschermen mensen en 'dragen hen op handen'.
  • Strijders van God: Zij voeren zowel geestelijke als fysieke strijd in de hemelse gewesten en op aarde tegen boze geesten en tegen mensen die Gods plannen willen verijdelen.
  • Uitvoerders van Gods wil: Dit is het geval in de Tenach.
  • Bewakers van de muren en toegangspoorten van de hemel en de hel.
  • Notulisten van alle daden van iedere mens.
  • Aanwezig zijn tijdens het gebed van mensen.
Sorteer op
per pagina
Sorteer op
per pagina

Nieuwsbrief

Meld u aan voor onze nieuwsbrief
Aanmelden

Gastenboek

  • 14-01-2020 - Ik zal het pakket met vol verwachting ontvangen dank u...  lees meer
  • 14-01-2020 - De H. Godelieve is goed toegekomen en heel mooi !...  lees meer
  • 01-05-2019 - Aangenaam verrast! We zijn natuurlijk allemaal enorm verwend door de...  lees meer
Plaats een bericht
© 2008 - 2020 Merxsancta / VII H. Sacramenten | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel